Son bir ay içerisinde et fiyatlarında yaşanan artış ciğerci ve kebapçı esnafını kar kara düşünmeye sevk etti. Bir aylık süre zarfında kilogramı 450 lira olan kıyma 650 liraya çıkarken, kemikli kuşbaşı 800 liradan 1000 liraya, süzme kuşbaşı kilogramı 900 liradan bin 400 lira, ciğerin takımı 350 liradan 500 liraya ve karaciğerin kilogramı da 700 liradan 900 liraya yükseldi.

Kasaplar, piyasada hayvan yok diyorlar, ancak kesim yapıyorlar

Et fiyatlarının sürekli yükselmesinden dert yanan Gaziantep Ciğerciler Odası Başkanı Mehmet Gül, ‘’Bir fırsatçılık var gibi görünüyor. Kasaplar, piyasada hayvan yok diyorlar, ancak kesim yapıyorlar’’ dedi.

Son bir ay içerisinde et fiyatları arttı

Son bir ay içerisinde et fiyatlarının arttığına dikkat çeken Gül, ‘’450 liraya aldığımız kıymanın kilogramı 650 liraya, kemikli kuşbaşı ise 800 liradan 1000 liraya yükseldi. Süzme Kuşbaşının kilogramı 900 liraya alırken, şimdi bin 400 liraya alıyoruz. 350 lira olan ciğerin takımı 550 liraya, kara ciğerin kilogramı ise 700 liradan 900 liraya çıktı. Bu zamlar son bir ay içerisinde yapıldı’’ ifadelerini kullandı.

Piyasada ciğer bulamazken aynı zamanda pahalanıyor

Et fiyatlarının neden yükseldiğine anlam veremediklerini sözlerine ekleyen Gül, ‘’Piyasada ciğer bulamazken aynı zamanda pahalanıyor. Bir fırsatçılık var gibi görünüyor. Kasaplar, piyasada hayvan yok diyorlar, ancak kesim yapıyorlar. Kurban Bayramı’ndan çıktığımız için hayvan biraz kısıtlı olabiliyor. Çünkü herkesin evinde et var deniliyor, lakin kente gelen misafirler aç mı kalacak?’’ dedi.

Satışlarda yüzde 70 oranında bir düşüş yaşandı

Satışlarda yüzde 70 oranında bir düşüşün yaşandığını kaydeden Gül, ‘’Esnafımızın çoğu nohut dürümü, patates kızartması, kavurma dürümü satıyor. Ciğer alsa ve satamazsa bir sonraki gün hiç satamaz. Ayrıca basit usulden deftere geçilmesi sonucunda birçok esnaf sorun yaşamaya başladı. Son bir ay içerisinde 52 esnaf hem oda hem de maliyet kaydını sildirmiş, kayıt dışı olarak çalışıyor. Çünkü deftere geçen esnafın 6 bin liraya yazar-kasa alması gerekiyor. Daha sonra belli bir ücret karşılığında bankayla anlaşma yapmalısın. Bunun yanı sıra aylık 2 bin lirada muhasebe ücreti ödemek zorunda. Bu yükü birçok esnaf kaldıramaz’’ şeklinde konuştu.

Esnafımız gittikçe küçülüyor

‘Ürünleri yüzde 10 KDV ile alırken, yüzde 1 ile satış yapıyoruz’ diyen Gül, KDV’nin birçok sektörün ortak sorunu olduğunu vurguladı. ‘’Bizim esnafımızın yüzde 70’i küçüğünde küçüğü. Sektörümüz artık birer aile işletmelerine döndü. Kimisi çocuğuyla, kimisi eşiyle kimisi de torunuyla çalışıyor. Yani esnafımız gittikçe küçülüyor. Nereye kadar bu şekilde gidecek bilemiyoruz. Devletin artık buna bir çare bulması lazım. Çünkü ülke genelinde 21 milyon küçük esnaf var. Küçük esnafın verdiği para büyük işletmelerden daha fazla’’ değerlendirmesini yaptı.

Sektörün yeniden toparlanması zor

Sektörün yeniden toparlanmasının zor olduğunu aktaran Başkan Gül, ‘’Gaziantep Ciğerciler Odası olarak Türkiye’de tekiz. Lakin esnafımız borçlu, buna rağmen çarkı döndürmeye çalışıyorlar fakat kolay değil. Kayıt dışı çalışan çok. Fakat Gaziantep Esnaf Sanatkarları Odaları Birliği, bu konuda çalışmaya başladı. Bugüne kadar 200’den fazla esnafın denetlendiğini söyleyebiliriz’’ diye konuştu.

Esnafımızın yüzde 60’ı BAĞ-KUR veya SGK’ya borçlu

Birçok esnafın sigorta borcunu ödemekte zorlandığını veya ödeyemediğini vurgulayan Gaziantep Ciğerciler Odası Başkanı Mehmet Gül, konuşmasını şöyle sürdürdü: ‘’Esnafımızın yüzde 60’ı BAĞ-KUR veya SGK’ya borçlu. Bu borcu ödemeyenler Esnaf Kefaletlerden de kredi kullanamıyor. Dükkan kiraları şok yüksek. İbrahimli ve üniversite bölgelerinde kiralar 50 bin liranın altında kiralık dükkan yok. Bunun yanı sıra sektörde ara elaman yetişmiyor. Bu nedenle esnaf, aile bireyleri çalışmak zorunda kalıyor.’’

Kaynak: Leyla Aysun GÖKŞEN